
Stærke Kulturdestinationer
Projektet har til formål at styrke udviklingen af kulturbaserede turismeoplevelser i kyst- og naturturismen gennem opbygning af såkaldte kulturkraftcentre – geografiske områder med høj oplevelsestæthed og sammenhængende kulturtilbud.
Stærke Kulturdestinationer – projektoversigt
Projektperiode: 2024–2027
Projektansvarlig: Dansk Kyst- og Naturturisme
Samarbejdspartnere: Kulturens Analyseinstitut, VisitDenmark, danske destinationsselskaber
Støtte: Ca. 8,48 mio. kr., heraf 4,24 mio. kr. fra decentrale erhvervsfremmemidler
Formål:
Projektet har til formål at styrke udviklingen af kulturbaserede turismeoplevelser i kyst- og naturturismen gennem opbygning af såkaldte kulturkraftcentre – geografiske områder med høj oplevelsestæthed og sammenhængende kulturtilbud.
Indhold og fokusområder:
- Kulturkraftcentre: Udvikling af stærke kulturelle knudepunkter med potentiale for international synlighed og øget kommerciel værdi.
- Lokal forankring: Inddragelse af lokale kulturaktører og borgere med fokus på partnerskaber og bæredygtig turismeudvikling.
- International markedsføring: Udvikling af kulturelle fortællinger og delfortællinger med anvendelse i VisitDenmarks markedsføringsindsats.
- Vidensopsamling: Udarbejdelse af metoder og anbefalinger til videre brug i kultur- og turismesektoren.
Destination Himmerland i projektet:
Destination Himmerland deltager som en af de medvirkende destinationer og arbejder med lokal implementering af projektets strategier. To kraftcentre er udpeget i Himmerland:
- Aggersborg og Fyrkat – med fokus på UNESCO-fortællingen om vikingetidens ringborge
- Klinkbyggeriet – anerkendt som immateriel UNESCO verdensarv
Målet er at styrke kulturarv og fortælling i området, og skabe en mere sammenhængende og attraktiv kulturdestination i Himmerland.
Støttet af:
