Danmarks Maddestinationer 2.0
Danmarks Maddestinationer 2.0 skal styrke Danmark som maddestination ved at udvikle og markedsføre autentiske, lokale madoplevelser i kyst- og naturområder. Projektet bygger videre på erfaringer fra fase 1 og fokuserer på at gøre lokale fødevarer og smagsoplevelser til en drivkraft for tur
Danmarks Maddestinationer 2.0 – Projektoversigt
Projektperiode: 1. november 2024 – 31. oktober 2027
Samlet budget: ca. 13,7 mio. kr.
Finansiering: ca. 6,9 mio. kr. i tilskud fra decentrale erhvervsfremmemidler
Projektansvarlig: Visit Lolland-Falster
Partnere: Visit Nordvestkysten, Destination Limfjorden, Destination Sjælland, Destination Himmerland, Food Organisation of Denmark, Landdistrikternes Fællesråd, VisitDenmark
Formål
Danmarks Maddestinationer 2.0 skal styrke Danmark som maddestination ved at udvikle og markedsføre autentiske, lokale madoplevelser i kyst- og naturområder. Projektet bygger videre på erfaringer fra fase 1 og fokuserer på at gøre lokale fødevarer og smagsoplevelser til en drivkraft for turismeudvikling.
Fokusområder
- Stedsspecifik udvikling: Udarbejdelse af lokale strategier og kortlægning af madoplevelser
- Events og oplevelser: Udvikling og styrkelse af madevents og fødevarefestivaler
- Netværk og samarbejde: Skabelse af relationer mellem producenter, restauratører og turismeaktører
- Kvalitetsløft: Faglig sparring og kompetenceudvikling i oplevelsesbaseret madturisme
- Markedsføring: International synliggørelse af danske madoplevelser, især mod Tyskland, Sverige og Norge
Mål
- Øge turismen baseret på lokale madoplevelser
- Forlænge sæsonen og øge turisters opholdstid
- Skabe større omsætning for fødevareaktører, restauranter og turismeerhverv
- Styrke Danmarks position som gastronomisk rejsedestination
Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.
Støttet af:
